Fartkamera
Fartkamera finns installerat på många håll i landet och tar i genomsnitt fast 550 fortkörare varje dag. Nedan finner du information om ALLA fartkameror i Sverige samt bötesbelopp för hastighetsöverträdelse.
Fartkameror
De första försöken med fartkameror inleddes i slutet av 80-talet men det är inte för än efter riksdagsbeslut 1997 om nollvision i trafiken.
Idag finns cirka 1 100 fasta fartkameror i Sverige, ofta på tidigare olycksdrabbade vägsträckor.
I uppdrag av polisen har mätningar gjorts på dessa sträckor. De visar att antalet dödsolyckor minskat med 60 % och antalet allvarligt skadade minskat med 30 %. Trafikverket ansvarar för installering och drift av kamerorna medan polisen sköter utredning av bildmaterialet.
Vilket bötesbelopp ges vid fartkamera
Nedan tabell anger antal kilometer per timme för fort på y axel och böter på x axel.
Hastighetsbegränsning lägre än 50 km/tim | Hastighetsbegränsning 50 km/tim och mer | |
1-10 | 2 000 kr | 1500 kr |
11-15 | 2 400 kr | 2000 kr |
16-20 | 2 800 kr | 2400 kr |
21-25 | 3 200 kr | 2800 kr |
26-30 | 3 600 kr | 3200 kr |
31-35 | 4 000 kr | 3600 kr |
36-40 | 4 000 kr | 4000 kr |
41-50 | * | 4000 kr |
51- | * | * |
* Ärende går till åklagare
På 30-vägar innebär oftast, men inte alltid, en hastighetsöverträdelse på mer än 20 kilometer i timmen att körkortet blir indraget i några månader.
Fartkameror i Sverige
Vägmerken visar alltid i god tid i det fall det finns fasta trafiksäkerhetskameror på vägsträckan. Hos trafikverket finns det kartor som visar alla vägsträckor där det finns kameror. Nedan finns länkar till alla län.
Hur fungerar fartkamerorna
I kameran finns en radar som registrerar hastigheten, endast de fordon som kör för fort fotas. Bilden skickas därefter till polisen som bearbetar fotot manuellt. Oavsett om det finns en passagerare eller ej med i bilen, maskeras passagerarsidan. Bilden på föraren jämförs sedan med körkortet till ägaren av bilen (kan även jämföras med passfoto), är det samma person skickas därefter underrättelse med bild och hastighetsöverträdelse till föraren. I det fall föraren inte går att identifiera skickar polisen en förfrågan till ägaren av fordonet. Det ät inte lag på att besvara denna förfrågan.
Alla fartkameror i Sverige styrs från polisens sambandscentral i Kiruna. De reglerar vilka kameror som är aktiverade för tillfället, vilket normalt styrs av olycksfrekvens och trafikbelastning.
Undgå böter
Absolut bästa sättet att undgå böter är så klart att hålla sig till hastighetsbegränsningen men det finns andra sätt. Böter kan endast delas ut i det fall föraren går att känna igen, vet du när kameran kommer kan du dra upp näsduken över näsan och vips så blir det ingen bot. Ett annat sätt är att låna ut bilen till grannen, och be att få låna grannens bil, helt plötsligt kan ingen av er åka fast. Det finns en hel rad fler sätt att undgå böter såsom reflexsprej (fungerar endast i vissa fall), plocka bort plåtarna etc. men förslagsvis, håll hastigheten!